kroužek Vt - zs klenci

Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

kroužek Vt

Archiv > 2014/2015 > kroužky

Kroužek výpočetní techniky ve školním roce 2014-2015

V tomto školním roce budeme stejně jako loni zábavnou formou zdokonalovat své znalosti v ovládání některých programů v počítači.
Již jsme si vyrobili rozvrhy hodin, které jsme si zalaminovali a odnesli domů. Další hodiny jsme vyráběli křížovky pro sebe a své spolužáky, některé jsou přiloženy pod tímto článkem (klikni na obrázek s otazníkem). Kromě klasických křížovek se teď tvoří
"BAREVNÉ KŘIŽOVKY". Ty by měly při správném zapsání písmenka v excelu přebarvit políčko tajenky. Ti nejšikovnější se pokouší vytvořit křížovku ve tvaru obrázku.

Nově jsme na přání zavedli tzv. "technické okénko". Jeho úkolem bude v délce cca 5 minut vysvětlit populární a srozumitelnou formou, jak počítač a jeho části pracují.

Fotky na 19.1.2015




Křížovky 2014_1

Technické okénko

okénko č.1 - počítač

    Zkusme se na počítač podívat trochu jinak. Co ten přístroj vlastně dělá. Už ze slova počítač vyplývá, že bude asi počítat. Co tedy počítá?
Odpověď je jednoduchá i složitá zároveň.
Počítač počítá pouze dvě hodnoty a to 1 a 0 což se nazývá bit.
    Stejně jako písmenka se skládají do slov, tak se tyto 1 a 0 tedy bity skládají do slov, zde nazývané BYTE (čteno bajt). První počítače uměly čist a počítat najednou 8 bitů, pak 16 bitů.
Dnešní počítače zvládají 32 nebo 64 bitové slovo najednou.
    Aby počítač věděl co a jak má s těmi bity (1 a 0) dělat, musí obsahovat nějaký program. Všichni už jsme slyšeli slovo
WINDOWS- dnes nejrozšířenější operační systém.
Bez operačního systému by byl počítač pouze hodně rychlý, ale hloupý počítací stroj.

okénko č.2 - procesor

    Co nám tedy v počítači provádí ty výpočty? Jak už se mnozí dovtípili z názvu, je to procesor. Jak takový procesor může vypadat je patrné z obrázku vpravo. A tak se pokusím popsat, jak procesor pracuje.
   Procesor lze přirovnat k lidskému srdci. Lidské srdce buší zhruba 60 - 70 tepů za minutu v klidu, když třeba běžíme, jeho tep se zvýší, a my se zahřejeme. Procesor pracuje podobně, ale jeho tep ( u procesoru se tomu říká
taktovací frekvence) je mnohem mnohem vyšší).
   Procesor je integrovaný obvod, který plní řídící funkci počítače. Provádí výpočty, zpracovává data, ovládá další komponenty počítače a komunikuje s nimi. Když chceme říci procesoru, co má dělat, musíme mluvit v takzvaném instrukčním kódu. Dnešní procesory zvládnou splnit za jednu vteřinu až desítky miliard instrukcí.
     
Protože technicky už nedovedeme vyrpbit rychlejší procesory než zhruba s taktovací frekvenci 3 GHz, výkon se zvyšuje zapojením více jader (procesorů) do práce. je to stejné jako když máte vypočítat 20 příkladů z matematiky. Jeden žák to počítá třeba 20 minut. Dva stejně rychlí žáci se podělí a každý spočítá 10 příkladů za deset minut a úkol je splněn za poloviční čas. A když budou čtyři, mají to hotovo za 5 minut. Stejně se o práci dělí procesory s více jádry, dnes jsou vyráběny procesory se dvěma jádry - tzv duo nebo čtyřmi jádry quad.


    Taktovací frekvence procesoru je jedním z parametrů udávající výkom počítače, i když je to zde zjednodušené a musí se přihlížet i k jiným parametrům. Obecně platí čím vyšší taktovací frekvence , tím vyšší výkon procesoru a i počítače.
Každý procesor se při práci zahřeje a proto se musí chladit. A tak procesor kupujte vždy s kvalitním chlazením.

okénko č.3 - paměť RAM

     Už víme, že počítáč počítá 1 a 0 (bity) poskládané do slov (byte) a rychlost počítání je dána taktovací frekvencí procesoru a počtem jeho jader. K tomu, aby procesor mohl něco vypočítat potřebuje stejně jako člověk nějakou paměť, kde si výsledky ukládá. Tato paměť se nazává paměť RAM.
     Nejdříve se zase pokusím pro ty nejmenší vysvětlit, jak tato paměť pracuje. Představte si, že máte vypočítat hodně dlouhý příklad jaky by mohl být tenhle :
5 + 6 - 3 + 7 - 4 + 3 + 9 - 4 + 7 - 6 =  výsledek
. Předpokládám, že každý nejdříve sečte první dvě čísla, výsledek si uloží do paměti a odečte od něj číslo tří a výsledek si opět uloží do paměti a tak pořád dokola, až se dopracuje k výsledku. Když už jste téměř na konci příkladu, asi už nikdo neví, kolik byl výsledek 5 + 6 - 3 + 7 , protože už má v paměti jiné číslo, a to pouze to poslední, co potřebuje k výpočtu. Stejně pracuje paměť RAM, ale mnohem rychleji a s více čísly (bity) najednou. Pamatuje si pouze ty poslední výsledky co potřebuje. Umí si rychle výpočty z procesoru zapsat a rychle je i přečíst.
   Rychlost čtení a zápisu do paměti RAM by měla být, stejně jako u procesoru, co nejvyšší. Ovlivňuje kvalitu počítače. Na co by nám byl rychlý procesor, kdyby musel čekat na to, než výsledek počítání zapíše do paměti RAM nebo ho z ní přečte pro další výpočty. Druhý důležitý parametr je velikost paměti RAM, t.j. kolik bitů se do ní vejde. Zde opět platí čím větší paměť RAM, tím lépe.

   Paměti se stejně jako procesory vyrábí v různých provedeních ( DDR-1,DDR-2, DDR-3, DDR-4 typu SIMM nebo DIMM), ale i různé velikosti dnes zpravidla 4, 8 nebo 16GB. Při koupi pamětí RAM nemůžeme kupovat ty nejrychlejší a největší, protože pak budu mít lepší počítač, ale vždy se podívejte, jaký typ paměti a kolik se jich dá do Vašeho počítače vložit. Konstrukčně se nedají zaměnit např místo staré DDR-1 koupím DDR-4.  
   Na závět této kapitolky ještě jedna důležitá věc. Když se počítač vypne nebo dojde k přerušení dodávky elektřiny, veškerá data uložená v paměti RAM se vymažou. Proto k ukládání dat natrvalo slouží pevný disk. Ale o tom zase příště.

Rok 2013/2014
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kroužek výpočetní techniky

   Pro pobavení přikládám magickou tabulku, která vždy uhádne, jaké číslo si myslíte.                 

   Křížovky žáků :

Hádanka.xlsx   Kříživka.xlsx

Robot Karel

     V kroužku výpočetní techniky se budeme několik lekcí zabývat základy programování pomocí legendárního programovacího jazyka"KAREL"  
Cílem není udělat z účastníků kroužku profesionální programátory, ale zábavnou formou naučit logickému myšlení a navazování posloupností při učení robota Karla různým činnostem. I když grafické vyjádření programu plně neodpovídá současné době, bylo k tomuto software přistoupeno z důvodu free verze.
Existuje sice modernější obdobný SW "Imagine Želva", ale zde by stála multilicence pro školu několik tisíc korun.

Pro zájemce, kteří si chtějí programování vyzkoušet přikládám sw Karel a popisprogramu v pdf popis Karel.
Upozorněni : některé antivirové programy mohou identifikovat při instalaci sw, že soubor obsahuje vir. Ubezpečuji všechny zájemce,
že i přesto mohou sw nainstalovat, soubor je z hlediska bezpečnosti v pořádku.


Naše skupinka při práci s počítačem

 
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky